FAQ

Jag vill bidra ekonomiskt, hur gör jag då?

Swish : 123 053 70 01

Bankgiro: 742-3510 

Ladda gärna ner din egna byggsten här om du vill ha en fin påminnelse vad du har bidragit till.

Vi har fått flera frågor om autogiro men det kräver mycket administration. Du kan ha en fast överföring från ditt eget konto till Stiftelsens 742-3510 om du vill.

Just nu går alla insamlade medel till drift och renovering av Lilla Ulfåsa och administration.

Jag vill engagera mig, hur gör jag det?

Det finns två föreningar att engagera sig i. De har olika typer av verksamhet med allt från guidade visningar till trädgårdsdagar. Läs på respektive förenings sida vad som är aktuellt.

Kulturföreningen Fogelstad https://www.fogelstad.org

Vänföreningen Fogelstad https://fogelstadsvanforening.se

 

Vad ska hända i Fogelstad i framtiden?

Fogelstad kvinnliga medborgarskola lades ner 1954. Vad har hänt där sedan dess?

Det händer och har hänt mycket genom åren i Fogelstad. Musikteatern Fogelstad spelade föreställningen O Fågla Stad där åren 1997-1999. Den handlade om kvinnorna på Fogelstad Kvinnliga Medborgarskola från 1920- till 50-tal. Kulturföreningen Fogelstad har gjort en vacker och informativ utställning om Fogelstadkvinnorna i Fogelstads gamla mejeri. Där arrangerar de visningar och berättaraftnar.

2020 har Insamlingsstiftelsen Fogelstad köpt Lilla Ulfåsa, det hus där Fogelstad kvinnliga medborgarskola startade 1921. Det var också Honorine Hermelin, skolans rektors, bostad fram till 1977.

 

Vad ska ni använda huset till?

Vi drömmer om och planerar för att återigen göra huset användbart för kulturverksamhet av alla slag, föreställningar, debatter, workshops kring de eviga ämnen som Fogelstadkvinnorna arbetad; freden, jorden, kvinnofrågan, den sociala frågan och den pedagogiska frågan. Vi vill också ta med frågor som handlar om inkludering och tillgänglighet. Kulturverksamheten kommer i första hand att arrangeras av Vänföreningen Fogelstad. Även samarbeten med andra arrangörer som Kulturföreningen Fogelstad, Fogelstad Musikteater, Teater K m fl är är förstås också aktuellt.

Vi hoppas också kunna ha folkhögskolekurser i huset. Kanske kurser om kvinnohistoria, omställning, hållbarhet, jämställdhet etc, gärna i samarbete med andra folkhögskolor.

För att få in medel till driften av huset tror vi att vi ska kunna erbjuda andra organisationer, som delar våra värderingar, att göra egna arrangemang.

På sikt kanske vi, i samarbete med Fogelstads säteri, kan göra det stora magasinet på andra sidan vägen tillgängligt för större kulturarrangemang. Möjligheterna är stora.

 

Varför behöver huset renoveras och anpassas, ska det inte bevaras?

För att Lilla Ulfåsa ska kunna bevaras så måste det renoveras och anpassas. Idag regnar det in genom taket, på flera ställen. Det finns inga evakueringsvägar från de två övre planen där alla sovrummen finns och de kan därför inte användas. Ingen handikappanpassning finns vare sig vid entréerna, eller inne i huset. Alla 17 eldstäderna måste provtryckas och sannolikt renoveras. Det saknas innanfönster i många av rummen och värmeanläggningen måste bytas mot något effektivare och mer hållbart. Avloppet fungerar bara till dels, tre av fyra toaletter är avstängda och duschrummet har vi gjort tillfälligt användbart med en duschkabin. Elen är inte jordad i många av rummen. Två av rummen på nedervåningen och köket är 70-talsrenoverat.

Det finns mycket som behöver åtgärdas som du förstår. Med hjälp av en brandingenjör, byggnadsantikvarier, ett elevarbete på Kungliga konsthögskolans restaureringskurs och lokala arkitekter med renoveringskonst som specialitet och en byggsamordnare planerar vi nu för en varsam och funktionell renovering. Den kommer att kosta runt 5 miljoner kronor. Vi hoppas att den ska kunna vara klar på 100-årsdagen av det val då kvinnorna i Sverige fick rösta för första gången, 10 september 1921.

 

Vilket är ändamålet med Insamlingsstiftelsen Fogelstad?

Se Insamlingsstiftelsen Fogelstads förordnande.

Vad är det första ni ska göra med de pengar ni samlar in?

Det allra viktigaste är att se till att det inte regnar in och göra Lilla Ulfåsas alla tre våningsplan användbara på ett funktionellt, varsamt och tillgängligt sätt. Och så måste vi betala av våra lån och betala för själva driften varje månad; el, värme, försäkringar, vatten, avlopp, vägavgift, fastighetsavgift och annat nödvändigt.

Och på lite längre sikt?

När den kostsamma renoveringen är genomförd planerar vi att bygga två annex med bl a ett fungerande restaurangkök, tvättstuga och många fler sovrum. Därefter hoppas vi kunna stödja olika utvecklingsprojekt som kvinnor vill genomföra men som de har svårt att få finansiering till på andra sätt.

 

Går det att ha möten eller bo på Lilla Ulfåsa?

Javisst, det går så bra! Så snart vi köpte huset, i juni 2020, inredde och möblerade vi Lilla Ulfåsas nedervåning. Där kan hållas möten och andra arrangemang för uppemot 30 personer. Där kan lagas och ätas frukost, lunch och middag i köket för en mindre grupp. Matsalen har plats för 10 personer runt bordet. I stora salen kan det sitta uppemot 30 personer i olika soffgrupper. Där finns också ett nystämt piano och ett hörnskåp med skrivbord i. Tre rum fungerar som sovrum med rullgardiner, tre nya sängar med sängkläder, bord och sänglampor i varje rum. Nio personer kan sova utan problem i dagsläget. Det är vandrarhemsstandard som gäller – medtag egna lakan, handdukar och mat att laga. Bokning görs hos vår husvärdinna Liselott Karlsson-Selen liselott.ks@gmail.com

 

Jag har flyttat och vill skänka prylar till huset, hur gör jag då?

Vi tar tacksamt emot inredning till Lilla Ulfåsa. Det är så vi har möblerat och utrustat nedervåningen sommaren 2020. Vi vill gärna ha stabila och vackra möbler utan renoveringsbehov, från 1920-1950- talet, som passar in i miljön. Just nu är det lite problematiskt att ta emot fler möbler eftersom vi förbereder oss för den stora renoveringen. Det bästa är att ni kontaktar ordföranden Tjia Torpe, som har överblick över våra behov. Du når henne på mailen tjia@torpe.se

 

Varför en stiftelse?

När en ska hantera en insamling är den bästa formen en stiftelse. Till skillnad från en förening har en stiftelse inga medlemmar. I Insamlingsstiftelsens stadgar står att styrelsen ska vara minst 5 personer och högst 9 och att samtliga ledamöter utses genom beslut av styrelsen. Insamlingsstiftelsen Fogelstad startade genom de tre stiftarna Clara Waller, Isabelle Hermelin och Charlotte Signahl. Stiftarna utsåg sedan en styrelse med personer med olika kompetenser för uppgiften.  Mer info om stiftelseformen finns bla hos Länsstyrelserna.

 

Lilla Ulfåsa ägdes en tid av Agneta Wallin – hur gick köpet av fastigheten till?

Agneta Wallin, Vendelkråka erbjöd sig att köpa Lilla Ulfåsa, då tiden inte räckte till för Insamlingsstiftelsen att samla in tillräckligt med medel. Detta var en tillfällig lösning och ambitionen var att Insamlingsstiftelsen skulle köpa fastigheten av Agneta, så snart det var möjligt, senast inom fem år. Insamlingsstiftelsen utarbetade olika hyreskontrakt och hyrde fastigheten av Agneta för 25 000 kronor i månaden vilket omfattade lån, amorteringar och försäkring. Insamlingsstiftelsen betalade också de mindre reparationer och installationer som gjordes för att kunna vara i huset. Den 9 juni 2020 sålde Agneta Wallin huset till Insamlingsstiftelsen för samma pris hon köpt Lilla Ulfåsa. Trots stora merkostnader i samband med köpet för Insamlingsstiftelsen har vi idag lägre månadskostnader för lån, amortering och försäkring (19 589 kronor/månad).

 

Hur började det?

I december 2018 delade Lotta Björkman en annons på FB, den berättade att Historiska hem mäklade försäljningen av Lilla Ulfåsa. I kommentarsfältet fanns många sorgsna inlägg om att det var så synd att inte det gick att köpa huset för att starta verksamhet där. Huset annonserades ut för 7 miljoner vilket för de flesta var en astronomiskt stor summa pengar. Charlotte Signahl blev ändå provocerad och tänkte ”vi kan väl försöka i alla fall, vad kan gå fel?” och delade Lottas inlägg på min FB och skrev något om att vi kunde väl gemensamt försöka. Inlägget spreds snabbt och hennes vän Nadja Tham gjorde en FB grupp som växte med raketfart. Många ville skänka pengar direkt till henne, det kändes helt fel så hon drog igång arbetet med att skapa en insamlingsstiftelse och bad andra starta en vänförening. Samtidigt byggde vi en hemsida där den som ville kunde boka en symbolisk byggsten. Tanken var att när vi fått ihop 7 miljoner och kostnader knutna till ett köp så skulle vi slå till.

 

Vad gjordes under tiden?

Undertiden uppvaktade Charlotte Signahl diverse stiftelser och kända filantroper, många var intresserade men ville vänta tills det fanns en fungerande förening och verksamhet. Några ville vi skulle höra av oss när vi sedan ägde huset, kändes lite som moment 22. Hon knöt gamla vänner till sig och många helt nya bekantskaper slöt upp, så otroligt många ville hjälpa till men de stora pengarna lyckades hon inte hitta. Flera gånger var Charlotte nära att lyckas, men icke.

Stora donatorer vill att det ska finnas en rörelse som de skänker pengar till, vilket vi förstår. De vill också vara anonyma, en del för att slippa påtryckningar och andra för att kunna delta på lika villkor som övriga i verksamheten. Poängen med en stiftelse är att den kan ta emot just stora anonyma gåvor men de många små gåvorna blir därför lika viktiga som de stora, de små skapar vägen för de stora. Därför var det också roligt att så många vill engagera sig i Vänföreningen då blir det en rörelse.

Kontakter i Katrineholm och med olika institutioner fick vi försöka hinna med samtidigt. Charlotte tappade en hel del bollar trots att jag försökte sprida ut dem på flera för jag blev som ett slags nav och det snurrade hemskt fort.

Kritiken i FB gruppen var lika jobbig som hejja-ropen var inspirerande. Hon fick fler och fler sömnlösa nätter. En av de största möjliga finansiärerna drog sig ur för att manshatet hos vissa i gruppen var avskräckande. Journalister hörde av sig och ibland kändes det som att fastna mitt i en torktumlare. Charlotte fick i perioder ägna mer tid till att hantera ilskna människor än att leta pengar.

I april skapades Vänföreningen under ett möte i Katrineholm och första ordförande blev Karin Ohlson. Deltagare kom från hela landet men de flesta var från Katrineholm med omnejd. Många från Kulturföreningen i Fogelstad deltog och det var Charlotte väldigt glad för. Föreningar är till för att ha verksamhet i och stiftelser för administration.

 

Någon sa att Charlotte Signahl gav upp? Är det sant?

Ja! Budgivningen drog iväg och vår insamling via de symboliska byggstenarna hann inte med även om gensvaret var helt enormt. En dag i maj 2019 vid frukostbordet efter ytterligare en sömnlös natt sa hon till sig själv: ”Nu Lotta får du ge dig, släpp det här nu! Margareta Ekdal som äger huset måste få sälja nu.” Hon minns inte riktigt hur budgivningen låg då men inte helt uppe i 7 miljoner i alla fall. När hon sedan efter frukosten öppnade sin jobbdator fanns ett mail från Agneta Wallin där hon skrev att hon kanske hade en lösning på köpet. De sågs ett par timmar senare och sedan åkte Agneta till Fogelstad och hade efter det själv kontakten med mäklaren. Agneta lade ett bud på 7 miljoner och efter det kom det in ett högre bud men Margareta valde att sälja till Agneta. Det var väldigt nervösa dagar! Ibland händer det bästa när någon ger upp.

Utan Agnetas snabba och modiga agerande hade huset idag varit en privatbostad. Det är vi alla mycket tacksamma att det inte är.

 

Har du en fråga som du också tycker kan stå med här?

Fyll i kontaktrutan och hjälp oss med vår FAQ .